شنبه ۰۴ فروردین ۰۳

روش های استخراج ارز دیجیتال

۱,۳۰۲ بازديد

پس از آنکه یک معامله ارز دیجیتال توسط دو شخص صورت گرفت این تراکنش به عنوان یک معامله ثبت نشده و در انتظار برای دریافت تاییدیه از سوی ماینر ها در یکی از استخر های موجود در شبکه بلاک چین ذخیره می شود . ماینر ها از بین معاملات موجود در این استخر ها تعدادی را انتخاب و شروع به عملیات کشف رمز بر روی آنها می کنند که در ازای هر تراکنشی که بتوانند در بلاک های موجود در بلاک چین ثبت کنند مبلغ مشخصی را به عنوان کارمزد دریافت خواهند کرد . پس از کشف رمز توسط آنها و تایید شدن آن توسط سایر ماینر های موجود در شبکه تراکنش در بلاک موجود در بلاک چین ثبت می شود . به این فرایند اصطلاحا ماینینگ ( mining )یا همان استخراج ارز دیجیتالی گفته می شود .

برای انجام فرایند استخراج ارز دیجیتال عمدتا از سه روش استفاده می شود که عبارتند از : ماینینگ از طریق پردازنده مرکزی ( CPU )، پردازنده گرافیکی ( GPU ) و تراشه های ای سیک ( ASIC ) . هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارد که ماینر با توجه به نوع فعالیتی که دارد و همچنین نوع ارز دیجیتالی که قصد استخراج آن را دارد می تواند از هر کدام از آنها استفاده کند . در ادامه به ارائه مطالب کاملی درباره روش های استخراج ارز دیجیتالی و نحوه انجام این کار پرداخته شده است . 



روش های مختلف استخراج ارز دیجیتال

به فرایند تولید ارز دیجیتال اصطلاحا استخراج ارز دیجیتال گفته می شود ، در واقع به عملیات کشف رمز معاملات دیجیتالی و ثبت آنها ماینینگ یا تولید ارز دیجیتال گفته می شود که در آن از چندین روش مختلف اقدام به استخراج ارز دیجیتال می شود . به افرادی که از این روش برای استخراج ارز های دیجیتالی استفاده می کنند اصطلاحا ماینر گفته می شود .

همانطور که گفته شد انجام فرایند ماینینگ از چند روش امکان پذیر است که معروف ترین آنها عبارتند از ماینینگ از طریق پردازنده مرکزی ( CPU )، پردازنده گرافیکی ( GPU ) و تراشه های ای سیک ( ASIC ) .  هر کدام از این روش ها محدودیت ها و مزیت هایی دارند که ماینر ها با توجه به شرایط خود یکی از آنها را برای ماین کردن انتخاب می کنند . در ادامه به ارائه توضیح مختصری در رابطه با هر کدام از این روش ها پرداخته می شود .

 ماینینگ از طریق سی پی یو ( CPU ) :  یکی از اولین روش های استخراج ارز دیجیتال استفاده از سی پی یو کامپیوتر شخصی است . در این روش ماینر از طریق سیستم شخصی ( کامپیوتر و لپ تاپ ) و با استفاده از CPU  یا همان واحد پردازش مرکزی آنها اقدام به فرایند ماینینگ می کند . از جمله معایب این روش زمان بر بودن آن است که در نتیجه نسبت به باقی روش ها کند تر بوده و ارز کمتری را تولید می کند که به صرفه نیست .

اما در صورتی که شخصی تعداد زیادی کامپیوتر شخصی داشته ( اصطلاحا یک مزرعه ) و همچنین دارای منبع انرژی الکتریسیته رایگان و یا ارزان قیمت هم باشد آنگاه استفاده از این روش برای وی به صرفه خواهد بود .

 ماینیگ از طریق جی پی یو ( GPU ) : روش دیگر ماینینگ که نسبت به روش قبل برتری دارد و در آن از کارت گرافیک یا همان  GPU کامپیوتر شخصی استفاده می شود به  GPU ماینینگ معروف می باشد . در این روش بر خلاف CPU ماینینگ که از پردازنده مرکزی سیستم برای استخراج ارز دیجیتال استفاده میشد ، کارت گرافیک آن را به کار می گیرد .

برای تولید ارز دیجیتال از این طریق نیاز به یک سیستم پردازنده گرافیکی مناسب داریم . محبوبترین کارت های گرافیکی موجود در بازار که برای ماینینگ از آنها استفاده می شود Nvidia GTX 1080 Ti و  AMD RX 580  می باشند .

 ماینینگ از طریق ای سیک  ( ASIC ) : یکی از به صرفه ترین روش های استخراج ارز دیجیتال استفاده از تراشه های مخصوصی به نام ای سیک می باشد . در این روش ماینر با خرید این دستگاه اقدام به تولید رمز ارز های دیجیتالی و ثبت معاملات دیجیتال می کند .

از جمله مزیت هایی که استفاده از این دستگاه دارد  این است که رمز های موجود در معاملات را خیلی زودتر و راحت تر از CPU و  GPU حدس می زند و با توجه به اینکه در فرآیند ماینینگ هر ماینری که زودتر بتواند کد های موجود در یک معامله را حدس بزند و آن تبادل را در یک بلاک ثبت کند کارمزد را دریافت می کند ، در نتیجه استفاده از این دستگاه ها از این نظر بسیار مفید می باشد .

اما ذکر این نکته لازم می باشد که قیمت این دستگاه ها بالا بوده ولی با توجه به اینکه نسبت به سایر روش ها تعداد بیشتری تراکنش را ثبت می کند و در نتیجه آن درآمد بیشتری را برای ماینر خلق می کند ، می توان گفت که صرفه اقتصادی دارد . از طرف دیگر این دستگاه ها از الگوریتم های خاصی پیروی می کنند که باعث شده تا هر دستگاه ای سیک تنها یکی از انواع ارز دیجیتال را تولید کند ، بنابراین قبل از خرید آن ها لازم است تا نوع ارز استخراجی خود را تعیین کنید .

 لازم به ذکر است که بهترین حالت استخراج ارز دیجیتال استفاده از مزرعه های دیجیتالی برای این کار است و این به این معنا است که ماینر تعداد زیادی دستگاه استخراج کننده رمز ارز ( کامپیوتر ، لپ تاپ ، ای سیک و... ) را جمع کند و با استفاده از قدرت همه آنها شروع به استخراج رمز های دیجیتالی کند . با استفاده از این روش سرعت ماینینگ بسیار بالاتر می رود که در نتیجه آن درآمد بالاتری نصیب ماینر می شود .

بیشتر بخوانید: صفر تا صد ارز دیجیتال بیت کوین

 

 

استخراج ارز دیجیتال به صورت انفرادی یا استخر

به طور کلی ماینر ها به دو صورت می توانند اقدام به استخراج ارز دیجیتال کنند ، این روش ها به ترتیب عبارتند از استخراج به صورت انفرادی و یا استخراج به صورت اشتراکی که در ادامه به توضیح این روش ها ، مزایا و معایب آنها پرداخته خواهد شد .

  •  استخراج به صورت انفرادی : این روش خود به دو صورت انجام می گیرد به این شکل که یا فرد با استفاده از یک سیستم شخصی اقدام به تولید ارز دیجیتال می کند و یا با استفاده از چندین کامپیوتر و سیستم شخصی این کار را انجام می دهد که اصطلاحا به آن استخراج از طریق مزرعه دیجیتالی گفته می شود .
    از معایب استفاده از یک سیستم شخصی برای تولید ارز دیجیتال زمان بر بودن فرایند استخراج در این روش می باشد ، در واقع مدت زمانی که یک سیستم شخصی نیاز دارد تا معامله دیجیتالی را رمز گشایی و آن را در یک بلاک ثبت کند به مراتب بیشتر از ثبت همان تراکنش با استفاده همزمان از چندیدن سیستم یا به اصطلاح ماینر می باشد . از این رو استخراج ارز دیجیتال با استفاده از یک مزرعه دیجیتالی در مقابل استفاده از یک سیستم کامپیوتر بسیار به صرفه تر می باشد  .

  • استخراج به صورت اشتراکی یا روش استخر استخراج : این روش به این صورت است که دو یا چند ماینر که هرکدام دارای یک مزرعه دیجیتالی هستند اقدام به اشتراک گذاشتن مزرعه های خود و انجام فرایند ماینینگ می کنند ، در نهایت نیز سود بدست آمده بین آنها تقسیم می شود . از مزایای این نوع ماین کردن این است که سرعت کشف رمز های معاملات و ثبت آنها در بلاک ها بسیار بالاتر می رود که در نتیجه آن مقدار درآمد بالاتر با ریسک کمتری کسب خواهد شد .

 توجه شود که در هر کدام از این روش ها ، ماینر ها برای انجام فرایند ماینینگ نیاز دارند تا به یک استخر ارز دیجیتال وصل شوند . یک استخر ارز دیجیتال فضایی در بستر بلاک چین می باشد که تمام معاملاتی که در انتظار دریافت تاییدیه از سوی ماینر ها و ثبت در بلاک ها می باشد در آن نگهداری می شوند . ماینر ها برای ماین کردن نیاز دارند تا به این استخر ها وصل شده ، یکی از تراکنش ها را انتخاب کرده و اقدام به کشف رمز آن و در نهایت ثبت آن در بلاک های موجود در شبکه بلاک چین کنند .

بیشتر بخوانید: روش های خرید بیت کوین

 

مراحل استخراج ارز دیجیتال

پس از اینکه دو کاربر اقدام به ثبت یک معامله ارز دیجیتال کردند این تراکنش در استخر های ارز دیجیتال که به صورت چندین استخر طبقه بندی شده هستند نگهداری و منتظر تایید و ثبت توسط یکی از ماینر های موجود می شوند . برای ثبت شدن یک تراکنش در شبکه بلاک چین مزاحل زیر طی می شود :

 ماینر های موجود در بلاک چین اقدام به انتخاب تراکنش های مورد نظر خود از استخر های ارز دیجیتال می کنند ، البته لازم به ذکر است که ماینر ها محدودیتی در انتخاب تراکنش ها ندارند و یک تراکنش می تواند در بلاک چندین ماینر به صورت همزمان قرار گیرد .

 در مرحله بعد ماینر ها شروع به کشف رمز یا امضا «proof of work» معاملات موجود در بلاک خود و تایید آنها می کنند . از آنجایی که این فرایند بسیار پیچیده و زمان گیر است هر ماینری که زودتر یک معامله را تایید و در بلاک خود ثبت کند برنده کارمزد این معامله می شود .

 بعد از اینکه ماینر تراکنش را تایید کرد برای ثبت نهایی آن نیاز به تایید این امضا کشف شده توسط سایر ماینر های موجود در شبکه دارد . برای این کار سایر ماینر ها هش خروجی را با امضا یا رمز موجود در معامله همخوانی کرده و در صورت تطبیق آنها تاییدیه خود را صادر می کنند . 

 پس از تایید تراکنش توسط سایر ماینر ها این معامله واجد شرایط برای ثبت شدن در بلاک موجود در شبکه بلاک چین می باشد . بعد از ثبت شدن بلاک در بلاک چین برای سایر نود های موجود در آن نیز ارسال شده و از طرف آنها هم پذیرفته خواهد شد و آن را در داده های تراکنش خود قرار می دهند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش های استخراج ارز دیجیتال در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون  روش های استخراج ارز دیجیتال پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: کیف پول ارز دیجیتالی

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چند روش برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد ؟

✔️ روش های متنوعی برای تولید ارز دیجیتال وجود دارد اما در میان آنها سه روش محبوب تر و پرکاربرد تر بوده که در متن مقاله به توضیح کامل آنها پرداخته شده است

2- ✔️ به چند صورت می توان فرآیند ماینینگ را انجام داد ؟

✔️ به دو شکل می توان ارز دیجیتال را استخراج کرد که در متن مقاله به این روش ها و نحوه انجام آنها اشاره شده است 

3- ✔️ مراحل استخراج ارز دیجیتال به چه صورت می باشد ؟

✔️ این فرآیند از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند 

منبع : روش های استخراج ارز دیجیتال

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.