شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

سامانه کدال codal.ir

اشتراک مطالب

سامانه کدال codal.ir

۱,۴۳۲ بازديد

یکی از پر بازده ترین و مناسب ترین بازار های مالی برای سرمایه گذاری و کسب سود بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس می باشد ، به ویژه در چند ماه اخیر که شاهد رشد بی سابقه این بازار بودیم سبب شد تا افراد زیادی برای سرمایه گذاری خود به آن روی بیاورند .

سازمان بورس اوراق بهادار از سال 1386 سامانه ای را با نام سایت کدال به آدرس codal.ir تهیه و در اختیار عموم افراد به ویژه سرمایه گذاران بازار بورس و فرابورس به صورت رایگان قرار داده است . در این سایت تمامی اطلاعات مالی و سهامی شرکت ها به منظور حمایت از حقوق سرمایه گذاران ، کمک به شفاف سازی بازار ، دسترسی آسان سرمایه گذاران به اطلاعات شرکت ها و ... قرار داده شده است .

سرمایه گذاران با مراجعه به این سامانه می توانند به تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت ها و پیش بینی روند سود دهی آنها پرداخته و با توجه به این تحلیل ها در رابطه با سرمایه گذاری های خود در این بازار تصمیم گیری کنند . در ادامه به ارائه تعریف سایت کدال و ویژگی های آن پرداخته شده است .



سامانه کدال چیست ؟

سامانه کدال مخفف عبارت ( Comprehensive Database Of All Listed Companies ) به معنای پایگاه اطلاعات جامع شرکت های موجود در بازار بورس اوراق بهادار می باشد . هدف از ایجاد این سایت حمایت از حقوق سرمایه گذاران در بازار بورس ، شفاف سازی اطلاعات در این بازار ، دسترسی آسان سرمایه گذاران به اطلاعات شرکت ها ، جمع آوری و انتشار اطلاعات مالی شرکت ها ، فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل های هر چه مناسب تر کاربران به منظور کمک به آنها در انجام سرمایه گذاری های خود ، ساماندهی و توسعه بازار سرمایه و ... می باشد .

تمامی شرکت هایی که در بازار سرمایه متشکل از بازار های بورس و فرابورس ثبت شده و مشغول به فعالیت هستند ملزم به ارائه اطلاعات خود در سامانه کدال و در دسترس قرار دادن این اطلاعات برای سرمایه گذاران می باشند .

فعالین بازار با توجه به اطلاعات مالی و سهامی شرکت ها که در سایت codal.ir  قرار دارد اقدام به تحلیل های خرد و کلان این سهم ها کرده و با توجه به این تحلیل ها روند آینده و ارزش واقعی آن ها را پیش بینی می کنند و با اطمینان بیشتری در رابطه با خریدن یا نخریدن سهام شرکت ها تصمیم می گیرند .

با توجه به اینکه اطلاعات ارائه شده در سایت کدال قابل استفاده برای فعالین در این بازار می باشد در نتیجه هر شخص برای وارد شدن به آن در ابتدا نیاز به مراجعه به سجام و دریافت کد بورسی از طریق این سایت به منظور شروع سرمایه گذاری و فعالیت در این بازار دارد . پس از دریافت کد بورسی افراد مجاز به فعالیت در بازار سرمایه هستند و با استفاده از اطلاعات شرکت ها که در سامانه کدال قرار داده شده است می توانند در مورد سرمایه گذاری های خود تصمیم گیری کنند .

 

بیشتر بخوانید: سامانه سمات

 

 

چه اطلاعاتی در سایت کدال قرار می گیرد ؟

کدال شامل اطلاعات بسیار زیاد و کاربردی می باشد که سرمایه گذاران با توجه به این اطلاعات و تحلیل آنها توانایی پیش بینی روند آتی شرکت و همچنین ارزش ذاتی سهام آن ها را پیدا می کنند . افراد پس از ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد بورسی  می توانند با مراجعه به سایت  codal.ir به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند که در نتیجه آن می توانند تصمیم به خریدن یا نخریدن یک سهم در این بازار را اتخاذ کنند . در زیر به تعدادی از پرکاربرد ترین اطلاعات موجود در سایت کدال اشاره خواهد شذ :

 صورت های مالی میان دوره و پایان دوره شرکت ها : شرکت های موظف هستند تا اطلاعات صورت های مالی خود را در بازه های 3 ماهه از طریق سایت کدال در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند ، به این ترتیب سرمایه گذاران با مراجعه به سامانه کدال می توانند به اطلاعات 3 ، 6، 9 و 12 ماهه شرکت ها دسترسی پیدا کنند .

 گزارش های ماهانه فعالیت شرکت ها : در این گزارش شرکت ها به ارائه اطلاعاتی در رابطه با میزان ، حجم و ارزش ریالی فروش کل خود به صورت ماهانه و یا میزان خدمات ارائه شده توسط آنها در این بازه زمانی به منظور شفاف سازی برای سرمایه گذاران می پردازند . 

 گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب : در این گزارش شرکت ها تمامی اطلاعات مهمی که به صورت مستقیم بر سود هر سهم آنها تاثیر گذار است را در قالب گزارشی تحت عنوان گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف در سامانه قرار می دهند .

همچنین در طی گزارشی دیگر تمامی اطلاعاتی که به صورت غیر مستقیم بر سود هر سهم آنها تاثیر گذار است را در قالب گزارشی تحت عنوان گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب با استفاده از سامانه کدال در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند .

 گزارش فعالیت هیئت مدیره در دوره 12 ماهه : پس از اینکه صورت های مالی سالانه ( 12 ماهه ) شرکت ها منتشر شد اقدام به برگزاری مجمع عمومی سالانه می کنند . پس از برگزاری این مجمع شرکت ها موظف به ارائه گزارش حسابرسی شده آن در سامانه کدال می باشند .

در این گزارش هیئت مدیره در رابطه با عملکرد شرکت در سال گذشته و همچنین پیش بینی آنها برای وضعیت شرکت در سال آینده اعلام شده است و سهامداران و سرمایه گذاران از طریق مطالعه این اطلاعات می توانند در مورد اینکه در سهام این شرکت سرمایه گذاری انجام دهند یا خیر تصمیم گیری کنند .

 گزارش تفسیری مدیریت : مدیر عامل شرکت ها موظف هستند تا گزارش میان دوره یا فصلی فعالیت شرکت خود را در پایان هر 3 ماه در سایت کدال قرار دهند . این گزارش شامل اطلاعاتی در مورد عملکرد شرکت در 3 ماه گذشته و همچنین پیش بینی روند فعالیت به ویژه انتظار او از میزان فروش ( به صورت خاص فروش مقداری محصولات ) شرکت در 3 ماه آینده می باشد که توسط وی در قالب فایل pdf و یا تحت وب ارائه می گردد . لازم به ذکر است که علاوه بر گزارش های فصلی گزارش های تفسیری ماهانه نیز توسط مدیریت ارائه می گردد اما از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند .

 یادداشت همراه صورت های مالی : تمامی شرکت های ثبت شده در بازار سرمایه موظف هستند تا همراه با صورت های مالی 6 و 12 ماه خود گزارش حسابرسی شده شرکت را نیز منتشر کنند که در آن گزارش های مالی شرکت در بازه های 6 ماهه ارائه می شود .

پس از این کار حسابرس اقدام به صحت سنجی گزارش های مالی می کند و در صورت تایید وی شرکت موظف به ارائه این گزارش ها به همراه گزارش صورت های مالی خود در سامانه کدال می باشد . لازم به ذکر است که تمام شرکت ها دارای یک حسابرس داخلی هستند اما برای این گزارش ها نیاز است تا یک حسابرس خارجی مورد تایید سازمان بورس آن ها را تایید کند .

 آگهی افزایش سرمایه شرکت : یکی از مهمترین گزارش هایی که برای سرمایه گزاران بازار سرمایه بسیار با اهمیت است گزارش افزایش سرمایه شرکت ها می باشد که به صورت مرحله به مرحله در سامانه کدال توسط شرکت مورد نظر برای آنها اطلاع رسانی می شود . 

 

ویژگی های سامانه کدال

همانطور که اشاره شد سایت کدال به منظور راحت تر شدن فعالیت در بازار بورس و حفظ حقوق سرمایه گذاران با قرار دادن اطلاعات مالی شرکت ها و شفاف سازی فعالیت آنها تهیه شده است ، به منظور رسیدن به این هدف ویژگی هایی برای این سایت تعریف شده که در ادامه به آنها اشاره شده است : 

1- این سامانه رایگان بوده و استفاده از آن برای عموم آزاد است 

2- در این سامانه تمامی گزارشاتی که توسط ناشران تهیه می شود جمع آوری شده و در دسترس سرمایه گذاران قرار می گیرد .

3- تمامی اطلاعات انتشار یافته مورد تحلیل و نظارت کارشناسان سازمان بورس اوراق بهادار قرار می گیرد.

4- سازمان بورس اوراق بهادار با ایجاد سایت کدال برای سرمایه گذاران شرایطی را فراهم کرده است تا دسترسی بهتر و آسان تری را به اطلاعات شرکت ها داشته باشند .

5- سایت کدال باعث افزایش شفافیت در اطلاعات شرکت ها به واسطه کاهش فاصله زمانی بین تهیه تا ارائه گزارش ها شده است . 

6- به دلیل نظارت کارشناسان سازمان بورس بر گزارشات ارائه شده توسط شرکت ها میزان دقت آنها در تهیه این اطلاعات بسیار بالاتر رفته است . 

بیشتر بخوانید: شاخص کل بورس

نحوه کار کردن با سامانه کدال 

برای وارد شدن و استفاده از سایت کدال بورس مراحل زیر را باید طی کنید : 

 آدرس سایت کدال codal ir را در موتور جست و جوی خود وارد می کنیم و وارد صفحه سامانه کدال می شویم ، درست مانند تصویر زیر : 

 

 

بعد از کلیک کردن روی لینک مشخص شده وارد صفحه سامانه کدال می شوید که در آن اطلاعات مربوط به تمامی شرکت های موجود در بازار سرمایه متشکل از بازار بورس و فرابورس قرار داده شده است ، به صورتی که در تصویر زیر می بینید :

 

 

در قسمت بالا و سمت راست صفحه گزینه جستجوی اطلاعیه ها می توانید اطلاعیه های شرکت خاصی که مد نظرتان است را پیدا کنید . مانند تصویر زیر :

 

 

با استفاده از کادری که برای شما باز می شود می توانید اطلاعات شرکت مورد نظر خود را بدست آورید . انجام این کار به دو روش ممکن است ، در روش اول تمام اطلاعات موجود در کادر جستجو را وارد کرده و گزارش هایی که دقیقا مد نظرتان است را دریافت می کنید .

در روش دوم به صورت ساده تر در کادر جستجو ( نام / نماد ) ، تنها نماد شرکت مورد نظر خودر را وارد کرده و تمام اطلاعیه های مربوط به آن به شما ارائه خواهد شد . لازم به ذکر است که اطلاعیه های موجود در این سامانه با اولویت تاریخ بوده و اولین اطلاعیه ها بروز ترین گزارش ها هستند .

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایت کدال بورس در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سایت کدال بورس پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: راهنمای دریافت کد بورسی

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ سایت کدال بورس چیست ؟

✔️ این سامان شامل همه اطلاعات مالی شرکت های ثبت شده در بازار سرمایه می باشد که در متن مقاله به تعریف دقیق آن پرداخته شده است

2- ✔️ سامانه کدال چه اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار می دهد ؟

✔️ در این سایت اطلاعاتی از قبیل گزارش های مالی میان دوره و پایان دوره ، صورت تفسیری مدیریت و سایر اطلاعات مهم شرکت ها ارائه می گردد که در متن مقاله به مهم ترین موارد آنها اشاره شده است 

3- ✔️ نحوه استفاده از سایت کدال به چه صورت است ؟

✔️ برای استفاده از این سامانه ابتدا باید به آدرس codal.ir مراجعه کرده که در متن مقاله به صورت تصویری به آموزش نحوه استفاده از این سایت پرداخته شده است 

منبع : سامانه کدال codal.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.