جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری bimebikari.mcls.gov.ir

۱,۳۲۳ بازديد

در شرایط فعلی اقتصاد کشور و وجود بحران های مالی ، تورم بالا ، نوسانات شدید قیمتی ، وجود تحریم های بین المللی شدید و سایر مواردی که در اقتصاد کشور ما وجود دارد سبب شده تا هر روزه افراد بیشتری شغل خود را به طور ناخواسته از دست بدهند ، وجود چنین شرایطی باعث ایجاد نگرانی های زیادی برای این افراد در رابطه با از دست دادن شغل و نداشتن منبع درآمدی شده است .

از این رو دولت به منظور حمایت از این قشر و برقراری عدالت اجتماعی در رابطه با آنها در سال 1369 اقدام به ایجاد قانونی با عنوان قانون بیمه بیکاری نمود . با وجود این قانون افرادی که به طور ناخواسته از کار اخراج و یا به هر نحوی بیکار شده اند در صورت داشتن شرایط مورد نیاز این قانون مشمول بیمه بیکاری گشته و سازمان تامین اجتماعی موظف به پرداخت حق بیمه بیکاری به وی خواهد بود . 

در این راستا وزارت کار و رفاه اجتماعی سامانه ای را طراحی کرده است که افراد به وسیله آن بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت اینترنتی در سایت bimebikari.mcls.gov.ir به ثبت درخواست بیمه بیکاری خود کنند . در ادامه به بیان شرایط این نوع بیمه و نحوه ثبت درخواست بیمه بیکاری در این سامانه پرداخته شده است .



بیمه بیکاری چیست

 

در سال 1369 قانون بیمه بیکاری به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه و افرادی که به صورت غیر ارادی علی رغم میل باطنی خود بیکار شده اند در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید . بر اساس این قانون پس از ثبت نام بیمه بیکاری افرادی که شامل این  بیمه  شده و در مدت زمان مشخصی که به عنوان مهلت ارائه درخواست بیمه بیکاری تعیین شده است اقدام کرده و سازمان بیمه با درخواست آنها موافقت کند ، مبلغ مشخصی با عنوان حق بیمه بیکاری تا مدت زمان محدودی به ایشان تعلق خواهد گرفت . 

میزان مبلغ بیمه بیکاری پرداخت شده به این افراد معادل 55 % متوسط حقوق روزانه آنها بوده و در صورتی که این افراد کسانی را تحت تکلف خود داشته باشند به ازای هر شخص مقدار 10 درصد به حداقل دستمزد دریافتی وی اضافه می شود ، مجموع بیمه بیکاری پرداخت شده نباید کمتر از حداقل دستمزد دریافتی وی بوده و باید بیشتر از 80 درصد متوسط حقوق او باشد .

بیشتر بخوانید: مبلغ بیمه بیکاری

 

 

بررسی شرایط تعلق گرفتن قبل از ثبت درخواست بیمه بیکاری

طبق قوانینی که در بیمه تامین اجتماعی تعریف شده است بیمه بیکاری تنها به افرادی تعلق می گیرد که تمامی شرایط زیر را دارا باشند . این شررایط عبارتند از : 

 بیمه شده شامل یکی از موارد زیر باشد :

  1. کارگر فصلی که در فصل کار اخراج شده باشد یا به هر دلیلی بیکار شده باشد

  2. کسانی که به صورت قرارداد موقت استخدام شده و قبل از پایان قرار داد اخراج شده باشند 

  3. کسانی که به دلیل تغییر ساختار اقتصادی به صورت موقت بی کار شده باشند

  4. کسانی که به دلیل حوادث طبیعی ، اقتصادی ، سیاسی و یا به طور کلی حوادثی که از اختیار آنها خارج است بی کار شده اند .

  بیمه شده جزء هیچکدام از موارد زیر نباشد :

  1. بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی

  2. از کار افتادگان

  3. افرادی که شغل آزاد داشته و به صورت اختیاری بیمه شده اند

  4. اتباع خارجی

 بیمه شده حداقل شش ماه سابقه واریز حق بیمه داشته باشد ( افرادی که دچار حوادث غیر مترقبه شده اند از این موضوع استثنا هستند )

 بیمه شده از شغل های پیشنهادی واحد کار و امور اجتماعی سر باز نزند .

 بیمه شده ملزم به ارائه گزارش بیکاری و مدارک مورد نیاز آن به علاوه درخواست خود برای دریافت حق بیمه بیکاری حداکثر تا 30 روز بعد از بیکار شدن وی می باشد .

 در صورت اشتغال مجدد به کار فرد حق بیمه از وی صلب خواهد شد .

 پرداخت حق بیمه تنها در مدت محدودی که تعریف شده است پرداخت می شود و بعد از آن حتی در صورتی که بیمه شده موفق به یافتن شغل نشده باشد پرداخت حق بیمه بیکاری وی قطع خواهد شد .

 مبلغ بیمه پرداختی و طول بازه زمانی پرداخت آن با توجه به شرایط افراد بیمه شده متفاوت می باشد .

بیشتر بخوانید: مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

 

نحوه ثبت درخواست در سامانه بیمه بیکاری

 در شرایط فعلی مراجعه حضوری حداقلی افراد برای ثبت درخواست بیمه بیکاری یک امر بدیهی می باشد . در این راستا وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به منظور ثبت درخواست بیمه بیکاری افراد به صورت اینترنتی سامانه بیمه بیکاری با آدرس bimebikari.mcls.gov.ir را طراحی و در اختیار عموم قرار داده است . در ادامه به صورت تصویری آموزش گام به گام نحوه ورود به سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری ارائه خواهد شد .

 افراد قبل از وارد شدن به این سامانه لازم است تا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولتی اقدام به احراز هویت و دریافت نام کاربری و گذرواژه برای ورود به سامانه کنند . مدارک مورد نیاز برای این مرحله کارت ملی و کارت پایان خدمت برای آقایان می باشد .

 بعد از دریافت نام کاربری و گذرواژه در اولین قدم باید آدرس سایت سامانه جامع روابط کار باید با مراجعه به سایت https://prkar.mcls.gov.ir اقدام به ثبت نام در این سامانه کنید .

 بعد از ثبت نام در سامانه به منظور ثبت درخواست بیمه بیکاری خود آدرس سایت bimebikari.mcls.gov.ir را در موتور جستجو خود وارد کنید و مانند تصویر زیر روی لینک مشخص شده کلیک کنید :

 

 

بعد از کلیک روی لینک مورد نظر صفحه سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری برای شما ظاهر می شود ، برای درخواست بیمه روی گزینه ثبت درخواست بیمه بیکاری کلیک می کنید . مانند تصویر زیر :

 

 

 در این مرحله تعهد نامه ای برای شما ارائه می گردد که بعد از مطالعه آن مربعی که در اول جمله آمده است را تیک دار کرده و گزینه موافقم را انتخاب می کنید . مانند تصویر زیر :

 

 

 در مرحله بعد اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کرده و گزینه ادامه را انتخاب کنید . با توجه به تصویر زیر :

 

 

بعد از انجام این مراحل درخواست بیمه بیکاری شما ثبت خواهد شد و در صورتی که مورد پذیرش قرار گرد ، مبلغ مورد نظر آن با توجه به شرایط شما تعیین خواهد گشت .

 

 ** برای ورود به سایت bimebikari.mcls.gov.ir کلیک کنید  **

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری در کانال تلگرام حقوقی عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: ثبت نام سوابق بیمه تامین اجتماعی

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ بیمه بیکاری به چه منظور ایجاد شده است ؟

✔️ این بیمه به منظور تحت پوشش قرار دادن افرادی که ناخواسته بیکار شده اند ایجاد شده و در متن مقاله به صورت دقیق توضیح داده شده است

2- ✔️ شرایط دریافت بیمه بیکاری به چه صورت است ؟

✔️ افراد برای دریافت این بیمه باید شرایط خاصی داشته باشند که در متن مقاله این شرایط بیان شده است 

3- ✔️ نحوه ثبت در خواست بیمه بیکاری در سامانه مربوط به آن به چه صورت می باشد ؟

✔️ برای ثبت درخواست بیمه بیکاری باید مراحلی را پشت سر گذاشت که در متن مقاله به صورت تصویری آموزش گام به گام آن ارائه شده است 

منبع : سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری bimebikari.mcls.gov.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.