جمعه ۰۳ فروردین ۰۳

افزایش سرمایه در بورس

۱,۲۹۳ بازديد

هر شرکت هنگام ثبت در سازمان ثبت شرکت ها مبلغی را به عنوان سرمایه شرکت که از طرف سهامداران اصلی آن تامین شده است ثبت می کند . مقدار این سرمایه در طول فعالیت شرکت ثابت بوده و با دارایی شرکت که ممکن است در طی زمان تغییر کند متفاوت می باشد .

اما شرکت ها ممکن است به دلایلی مانند گسترش زیر ساخت ها ، تامین مالی پروژه های در دست اجرا ، توسعه شرکت ، بهبود ساختار مالی ، حفظ قدرت رقابت پذیری و دلایلی از این دست اقدام به افزایش سرمایه کنند . این افزایش سرمایه شرکت های بورسی از روش های مختلفی صورت می گیرد که هر شرکت با توجه به شرایط موجود یکی از این روش ها را انتخاب می کند . 

پس از تایید طرح افزایش سرمایه در بورس توسط هیئت مدیره شرکت لازم است تا این طرح به تایید حسابرس و سازمان بورس نیز برسد ، با طی کردن تمامی مراحل مربوطه در نهایت این مقدار افزایش سرمایه شرکت در سازمان ثبت شرکت ها به عنوان سرمایه جدید شرکت مورد نظر ثبت خواهد گشت . در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با روش های افزایش سرمایه شرکت و مراحل انجام آن پرداخته شده است .



افزایش سرمایه در بورس چیست ؟

تمامی شرکت های فعال در بازار سرمایه در بازه های زمانی از فعالیت خود به دلایل مختلفی از جمله تامین منابع مالی طرح های توسعه ای خود ، حفظ یا افزایش قدرت رقابت پذیری شرکت ، بهبود ساختار مالی شرکت و دلایلی از این دست اقدام به افزایش سرمایه کند . 

افزایش سرمایه شرکت ها از چهار روش صورت می گیرد که عبارتند از افزایش سرمایه از محل سود انباشته ، از محل آورده نقدی ، از روش تجدید ارزیابی دارایی ها ، از روش صرف سهام  . هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را داشته و در شرایط مختلف از آنها استفاده  می شود . 

شرکت ها با توجه به شرایط و موقعیت خود یکی از روش های ذکر شده را برای افزایش سرمایه در بورس انتخاب می کنند .

حتما بخوانید: کارمزد معاملات در بورس

 

 

مراحل افزایش سرمایه

هر شرکت در هنگام ثبت در اداره ثبت شرکت ها مبلغی را به عنوان سرمایه شرکت که توسط سهامداران آن تامین شده است تعیین می کند . این مقدار ربطی به دارایی هایی که ممکن است در طول فعالیت خود بدست بیاورد نداشته و مقدار آن ثابت است ، اما برای افزایش سرمایه شرکت مراحلی باید طی شود که عبارتند از :

 ابتدا هیئت مدیره و سهامداران شرکت با توجه به شرایط شرکت در طی جلسه ای لزوم افزایش سرمایه را مطرح و تایید می کنند .

 پس از تایید هیئت مدیره طرح مورد نظر در اختیار حسابرس شرکت قرار می گیرد ، حسابرس پس از بررسی آن در صورتی که ایرادی وارد نباشد همه یا بخشی از آن را تایید می کند . لازم به ذکر است که حسابرس مجاز به رد کردن همه یا قسمتی از طرح پیشنهادی می باشد .

 بعد از تایید حسابرس هیئت مدیره مدارک و مستندات طرح پیشنهادی خود را در اختیار سازمان بورس و اداره ثبت شرکت ها قرار می دهد که سازمان بورس نیز بعد از بررسی طرح در صورت فراهم بودن تمامی شرایط همه یا قسمتی از طرح پیشنهادی را تایید و مجوز لازم را صادر می کند .

 پس از دریافت مجوز های لازم اعلامیه افزایش سرمایه شرکت در روزنامه کثیرالانتشار مربوط به آن و همچنین سایت کدال جهت اطلاع رسانی به سهامداران قرارا داده می شود . همچنین تاریخی برای برگزاری مجمع فوق العاده افزایش سرمایه شرکت اعلام شده و آگهی جهت دعوت تمامی سهامداران به شرکت در این مجمع نیز منتشر می شود .

 

تمامی افرادی که حتی یک روز قبل از برگزاری مجمع فوق العاده سهام شرکت را خریداری کنند ، افزایش سرمایه شرکت به آنها تعلق خواهد گرفت .

 

 پس از برگزاری مجمع فوق العاده مقدار دقیق افزایش سرمایه در بورس و ارزش هر سهم تعیین و در سایت کدال شرکت به سهامداران اعلام شده ، همچنین این مقدار در اداره ثبت شرکت ها به عنوان مقدار جدید سرمایه شرکت ثبت خواهد شد .

حتما بخوانید: دریافت کد بورسی

 

انواع افزایش سرمایه شرکت ها

روش های مختلفی برای افزایش سرمایه شرکت ها در بازار بورس وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را داشته و در شرایط متفاوتی استفاده می شوند . شرکت ها با توجه به وضعیت خود اقدام به افزایش سرمایه در بورس به یکی از روش های زیر می کنند :

 افزایش سرمایه از محال سود انباشته :

تمامی شرکت ها هر ساله پس از تعیین مقدار سود خود و تقسیم آن بین سهامداران ، طبق قانون تجارت موظف هستند تا مقداری از سود خود را در حسابی تحت عنوان سود انباشته در صورت مالی شرکت نگهداری و ثبت می کنند . در صورتی که مقدار سود انباشه یک شرکت در حد مطلوبی باشد آنگاه شرکت مورد نظر اقدام به افزایش سرمایه از طریق این سود می کند .

در واقع می توان گفت در این روش هیچگونه جریان نقدی جدیدی وارد شرکت نمی شود ، از این رو سهامداران هیچ پرداختی بابت این افزایش سرمایه نخواهند داشت به همین دلیل سهامی که از این طریق به آنها تعلق می گیرد با عنوان سهام جایزه شناخته می شود .

همچنین در این روش درصد مالکیت سهامداران در شرکت تغییر نمی کند چرا که به همان میزان که سرمایه شرکت افزایش می یابد سهام به سهامداران تعلق می گیرد و به این دلیل که سهامداران مبلغی بابت این سهام ها پرداخت نکرده اند هیچ سهم اضافه ای به آنها تعلق نمی گیرد . 

 افزایش سرمایه از محل آورده نقدی :

در این روش شرکت اقدام به افزایش سرمایه در بورس از محل آورده های سهامداران فعلی شرکت می کند و از آنجایی که این تامین سرمایه از منابع داخلی شرکت نبوده و از طریق سهامداران انجام شده در نتیجه شرکت قبل از عرضه سهام جدید به بازار بورس سهامی تحت عنوان حق تقدم سهام در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد .

 حق تقدم سهام این اجازه را به سهامداران می دهد تا در صورت تمایل متناسب با میزان سهمی که در شرکت دارند بتوانند از سهام جدید با قیمت اسمی آن خریداری کنند تا از این طریق قدرت تاثیر گذاری خود در تصمیمات شرکت را همچنان حفظ کنند . 

 افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی های شرکت :

با توجه به اینکه ارزش دارایی های ثابت مشهود شرکت مانند زمین ، ساختمان ، ماشین آلات و تجهیزات و ... در طول زمان تغییر کرده و افزایش می یابد اما این تغییر در حساب های حسابداری آنها ثبت نمی شود . در پایان هر دوره مالی شرکت ها اقدام به ارزیابی دارایی ها کرده تا قیمت آنها را در ترازنامه خود بروز رسانی کند . 

پس از بروز رسانی ارزش دارایی ها و با توجه به عدم تغییر در مقدار بدهی ها ، به منظور برقراری تساوی در ترازنامه دارایی اضافه را به حساب سرمایه خود انتقال می دهند و از این طریق افزایش سرمایه برای شرکت حاصل می شود . در این نوع افزایش سرمایه نیز مانند افزایش سرمایه از محل سود انباشته هیج نقدینگی جدیدی وارد شرکت نشده و تنها یک عملیات حسابداری در تراز نامه شرکت صورت گرفته و دارایی سهامداران تغییری نمی کند . 

برای مثال فرض کنید هر سهامدار تعداد 500 سهم به قیمت هر سهم 1000 تومان در دست داشته است ، پس از تجدید ارزیابی دارایی های شرکت و انتقال دارایی اضافه به حساب سرمایه شرکت تعداد سهام تعلق گرفته به هر سهامدار 1000 عدد و با قیمت 500 تومان می باشد . همانطور که مشاهده می کنید در این حالت تغییری در دارایی افراد ایجاد نخواهد شد .

 افزایش سرمایه از محل صرف سهام : 

در این روش شرکت سهام خود را به قیمتی بالاتر از ارزش اسمی سهام به سهامداران عرضه می کند . این روش درست مانند روش افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بوده و در اینجا نیز شرکت حق تقدم را به سهامداران خود می دهد با این تفاوت که سهام را به قیمتی بالاتر از قیمت اسمی آن به سهامداران می فروشد و از این طریق اقدام به افزایش سرمایه مورد نظر خود می کند .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد افزایش سرمایه شرکت ها در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون افزایش سرمایه شرکت ها پاسخ دهند .

حتما بخوانید: همه چیز درباره عرضه اولیه

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ افزایش سرمایه شرکت ها به چه معناست ؟

✔️ یعنی شرکت های فعال در بازار بورس اقدام به افزایش سرمایه خود از روش های مختلف کنند که در متن مقاله به تعریف دقیق آن پرداخته شده است 

2- ✔️ مراحل انجام افزایش سرمایه به چه صورت است ؟

✔️ شرکت ها برای افزایش سرمایه خود ملزم به طی کردن مراحلی هستند که در متن مقاله به طور کامل این مراحل بیان شده است 

3- ✔️ چند روش برای افزایش سرمایه شرکت ها وجود دارد ؟

✔️ چهار روش برای افزایش سرمایه وجود دارد که در متن مقاله به ارائه کامل آنها پرداخته شده است 

منبع : افزایش سرمایه در بورس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.