چهارشنبه ۲۹ فروردین ۰۳

راه اندازی سامانه صدور کد های سبدگردانی

۱,۴۲۹ بازديد

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، از راه اندازی سامانه جدید صدور کدهای PRX خبر داد که فعالیت سبدگردانی در بازار سرمایه را توسعه می دهد.



 علیرضا ماهیار مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) ، اعلام کرد سامانه جدید که با چند شرکت سبدگردان به صورت آزمایشی و پایلوت شروع به کار کرده، زمان صدور کدهای سبدگردانی را به کمتر از سه روز کاهش خواهد داد . شرکت سپرده‌گذاری، درگاه‌های اختصاصی و تخصصی برای ذی نفعان مختلف در نظر گرفته است؛ از جمله درگاه اختصاصی کارگزاران با عنوان " کارا" و درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه که بخش سهامداران آن "دارا"، بخش ناشران و نهادهای مالی آن "دانا" و بخش نهادهای نظارتی آن " ناظر" نام دارد. به تازگی هم درگاه ویژه‌ای برای مجموعه شرکت‌های سبدگردان، طراحی و  راه‌‍اندازی  شد.

این سامانه بر اساس تعامل فشرده با مجموعه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیریت فناوری اطلاعات و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

پیاده‌سازی و آزمایش سامانه در دو ماه انجام شد ، هر دو هفته یک بار جلسات تحلیل و طراحی و متعاقب آن پیاده‌سازی این نیازمندی در داخل مجموعه درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه انجام شد.

نکته خیلی مهم آن است که شرکت‌های سبدگردان باید سجامی باشند تا بعد از سجامی شدن، بدون هیچ‌گونه حضور و مراجعه ای در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه وارد شوند و بعد از آن در قسمت مدیریت عملیات، عملیات مربوط به ارتباطات خود با مجموعه سپرده‌گذاری را انجام دهند.

شرکت‌های سبدگردان  می‌توانند برای فرآیندهایی مانند ایجاد قرارداد، متمم، تمدید و فسخ قرارداد، هم به شیوه مکانیزه درخواست قرارداد جدید ایجاد کنند و هم قرارداد قبلی را ببینند و هنگام، نیاز ویرایش کنند.

نکته حایز اهمیت اینکه در مدل قبلی وقتی یک قرارداد سبدگردانی ایجاد می‌کردند، به شیوه اتوماسیون و دسته‌ای به شرکت سپرده‌گذاری می‌آمد تا در نوبت قرار گیرد و  همکاران سپرده‌گذاری استعلام‌گیری می‌کردند. در این استعلام‌گیری خیلی از درخواست‌ها خارج می شد و عملا فرایند رفت و برگشت تا ایجاد،  بسیار طولانی و زمان‌بر شده بود.

افزایش اقبال عمومی به بازار سرمایه، پیاده‌سازی این سامانه جدید می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد و زمانی که یک مجموعه سبدگردان قرارداد PRX را  ایجاد می‌کند، کنترل اینکه سهامدار انتخابی، سجامی هست یا خیر، در همان مرحله اول انجام می‌شود.

قسمت دوم بحث، کنترل دارایی است و اینکه آیا تمام یا تنها بخشی از آن  اختصاص داده شده  و سپس قسمت سوم  اینکه دارایی که سهامدار برای کد های PRX  مدنظر داشته، فریز نباشد.

وقتی چک لیست‌ها توسط سبدگردان انجام شود، از رفت و برگشت غیرضروری بین سبدگردان و سپرده‌گذاری جلوگیری و زمان بسیار قابل توجهی ذخیره می‌شود؛ ضمن اینکه این خدمات، کاملا به شیوه مکانیزه و الکترونیکی شکل می‌گیرد.

نکته بعدی این است که شرکت سپرده‌گذاری هم بر اساس زمان‌بندی که با شرکت‌های سبدگردان دارد، فایل‌های تجمیعی این سبدها را به شکل یکجا در داخل سامانه پس از معاملات در روز اعمال می‌کند و بعد به شیوه خودکار از فردای آن روز می‌توانند نسبت به کنترل دارایی بر اساس شرایط ایجاد شده، اقدام کنند.

بخش قابل توجهی از این نیازمندی مشخصه آن را دارد که ارتباط بتواند به شکل یکپارچه و در قالب یک سیستم تعامل محور شکل بگیرد که الان این اتفاق رخ داده است.

اطلاعات سهامداران بوسیله درگاه سجام جمع‌آوری و راستی آزمایی شده،  بنابراین می‌توان سهامداران سجامی را بدون هیچ گونه مشکلی از این خدمت جدید بهره مند کرد و شرکت‌های سبدگردان هم این خدمت را به شیوه مکانیزه ارایه خواهند داد.

منبع : راه اندازی سامانه صدور کد های سبدگردانی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.