چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

فروش صندوق دارا یکم

۱,۴۳۶ بازديد

پس از رونقی که در بازار سرمایه از اوایل سال جاری شاهد آن بودیم دولت اقدام به سرمایه گذاری های متعدد در این بازار با هدف آشنا شدن و حضور پررنگ تر افراد در بازار بورس ، کاهش بیکاری و تورم و همچنین ارتقاء سطح زندگی افراد جامعه کرده است ، از جمله این اقدامات می توان به آزاد سازی سهام عدالت اشاره کرد که تاثیر چشمگیری در ترغیب افراد به فعالیت در بازار سرمایه داشته است .

یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در راستای دست یابی به این هدف ارائه سهام شرکت های مختلف دولتی در غالب سه صندوق سرمایه گذاری از اوایل سال 99 می باشد که اولین صندوق با نماد دارا یکم در اوایل اردیبهشت ماه ارائه شد .

صندوق واسطه گری مالی یکم با نماد دارا یکم متشکل از باقی مانده سهام دولت در بانک های صادرات ، ملت و تجارت و همچنین شرکت های بیمه اتکایی امین و البرز می باشد که با 20 درصد تخفیف در اوایل اردیبهشت ماه ارائه گردید و از اوایل تیر ماه سرمایه گذاران مجاز به خرید و فروش سهام این صندوق شده اند . در ادامه مقاله به ارائه اطلاعاتی در مورد ویژگی های این صندوق ، نحوه فروش و ارزش آن می پردازیم .



ویژگی های دارا یکم

صندوق دارا یکم دارای ویژگی هایی می باشد که باعث مزیت این صندوق نسبت به سایر etf های موجود در بازار سرمایه شده است و افراد زیادی را به سرمایه گذراری در این صندوق تشویق کرده است ، از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 خرید سهام صندوق دارا یکم شامل محدودیت سنی نمی باشد و همه افراد در هر رده سنی که باشند می توانند اقدام به خرید و فروش این نوع سهام کنند .

 افراد حقوقی حق خرید این سهام را ندارند .

  حداکثر حجم سهام قابل خرید از صندوق دارا یکم 200 واحد بوده است .

 افراد پس از خرید سهام این صندوق به مدت یک ماه حق خرید و فروش آن را ندارند .

 این صندوق شامل 20 درصد تخفیف بوده است .

سقف خرید در صندوق دارا یکم 2 میلیون تومان بود .

 مسئولیت نقد شوندگی  سهام این صندوق بر عهده ی مدیر صندوق می باشد که این افراد نیز می کوشند تا از نوسانات شدید قیمت این صندوق ها جلوگیری کنند .

 افرادی غیر ایرانی حق سرمایه گذاری و خرید و فروش این صندوق ها را ندارند .

 این صندوق تنها در دارایی های ریالی داخلی حق فعالیت دارد و انجام سرمایه گذاری های خارجی برای آن غیر مجاز می باشد .

 مدت زمان فعالیت صندوق دارا یکم نا محدود می باشد .

 

در ادامه بخوانید: خرید صندوق دارا دوم

 

 

زمان و شرایط فروش صندوق دارا یکم

همانند شرایط خاصی که برای خرید صندوق دارا یکم وجود داشت ، برای فروش این صندوق نیز شرایط ویژه ای تعریف شده است که در ادامه به شرح آنها می پردازیم :

 خریداران سهام صندوق دارا یکم تا یک ماه بعد از تاریخ شروع پذیره نویسی و ثبت صندوق در بازار بورس حق خرید و فروش این صندوق را ندارند . بعد از گذشت زمان مورد نظر با مراجعه به کارگزاری ها می توانند اقدام به فروش سهام خود کنند .

 پیرو مطلبی که در بالا ذکر شد ، سرمایه گذاران در صندوق دارا یکم در اوایل تیر ماه امسال و پس از گذشت یک ماه از پایان تاریخ پذیره نویسی آن مجاز به فروش و انجام معامله بر روی سهام این صندوق شدند .

 صندوق دارا یکم معاف از مالیات می باشد و هرگونه فعالیت در این صندوق اعم از نقل و انتقال ، فروش ، ابطال و ... آن شامل مالیات نمی شود و تنها مبلغی به عنوان کارمزد به شرکت کارگزاری مربوطه پرداخت می شود .

 برخلاف اینکه در هنگام خرید سهام دارا یکم افراد می توانستند از سه روش :

  • استفاده از کد بورسی و خرید از طریق سامانه معاملاتی خود

  •  بدون داشتن کد بورسی با مراجعه به شعب بانک ها و ارائه کد ملی خود

  • با استفاده از وارد کردن کد ملی خود از طریق اپلیکیشن آپ به صورت آنلاین

اقدام به خرید این نوع سهام کنند ، اما برای فروش این سهام تنها با داشتن کد بورسی می توانند اقدام به فروش آن کنند و افرادی که در هنگام پذیره نویسی صندوق دارا یکم از کد ملی استفاده کرده اند برای فروش آن مجبور به دریافت کد بورسی می باشند .

برای دریافت کد بورسی باید از طریق ثبت نام در سامانه سجام اقدام کرده و پس از دریافت این کد از طریق پنل معاملات آنلاین گزینه تغییر کارگزار ناظر انتخاب شود تا سهام صندوق دارا یکم وارد سبد معاملاتی آنها شود . 

 

حتما بخوانید: نحوه تغییر کارگزاری

 

ارزش صندوق دارا یکم

از اوایل تیر ماه و با گذشت یک ماه از تاریخ پذیره نویسی صندوق دارا یکم سرمایه گذاران مجاز به خرید و فروش و انجام معامله بر روی این صندوق شدند . تعیین ارزش این صندوق مانند سایر صندوق های موجود در بازار سرمایه بر اساس NAV یا همان مقدار عرضه و تقاضا در بازار سرمایه می باشد. 

اما استقبال از این صندوق بر خلاف آنچه که پیش بینی می شد خیلی زیاد نبود به ویژه با شرایط خاصی که برای آن در نظر گرفته شده بود از جمله تخفیف 20 درصدی و معافیت مالیاتی و ... انتظار بر استقبال چشمگیر تری از صندوق etf دارا یکم بود اما همانطور که مشاهده کردیم این پیش بینی محقق نشد .

همچنین با توجه به شرایط حال حاضر بازار و روند نزولی که در پیش گرفته است و اخبارهای اخیری که پیرامون ارائه  زمان خرید دارا دوم وجود داشت شاهد افت ارزشی سهام این صندوق بوده ایم . 

برای اطلاع از آخرین قیمت صندوق دارا یکم کلیک کنید

 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار مربوط به صندوق دارا یکم می توانید در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون صندوق سرمایه گذاری دارا یکم پاسخ دهند .

 

در ادامه بخوانید: صفر تا صد عرضه اولیه

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ ویژگی های صندوق دارا دوم به چه صورت می باشد ؟

✔️ این صندوق از ویژگی هایی برخوردار می باشد که آن را نسبت به سایر صندوق های موجود در بازار سرمایه به صرفه تر کرده است که در متن مقاله به بیان کامل این ویژگی ها پرداخته ایم 

2- ✔️ ​شرایط فروش صندوق دارا یکم به چه صورت می باشد ؟

✔️ شرایط فروش دارا یکم متفاوت از سایر ETF ها می باشد و سرمایه گزاران باید قبل از انجام معامله بر روی این صندوق به دقت این شرایط را مطالعه کنند که در متن مقاله به بیان این شرایط پرداخته شده است .

3- ✔️ ارزش دارا یکم چقدر است ؟

✔️ ارزش این صندوق نیز مانند سایر ETF های موجود در بازار سرمایه براساس NAV یا همان مقدار عرضه و تقاضا محاسبه می شود که در متن مقاله به جزئیات بیشتر این موضوع اشاره شده است 

منبع : فروش صندوق دارا یکم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.